RSS

Радионичарски поступак у школи за почетнике

31 авг
Радионичарски поступак у школи за почетнике

Радионичарски поступак у школи –
за „радионичаре“ почетнике

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Учесници радионице “Активан распуст – Креативан свет деце“

1. Примена и врсте радионица
Радионичарски поступак (радионица) се сусреће у свим областима едукативног рада и стваралаштва, а посебно велики значај има у образовању и васпитању деце. Последњих деценија овај облик образовног рада постао је веома популаран у свету, а у наше школе је на велика врата ушао са увођењем изборног предмета Грађанско васпитање и осталих изборних предмета.
Поред ових предмета радионица је применљива и у реализацији појединих садржаја обавезних предмета, на часовима одељенског старешине, секција и осталих слободних активности. Примена је заиста широка.
Пре него што креирамо радионицу важно нам је знати шта њом хоћемо да постигнемо, односно који је њен циљ. На основу главног циља оне се најчешће сврставају у две групе (наведено у публикацији „Учионица добре воље“,1996) :
Креативне радионице
Едукативне радионице

Циљ креативних радионица је подстицање и развијање креативног изражавања као нпр. у драмским, ликовним, музичким или литерарним радионицама, а основни циљ едукативних радионица је стицање конкретних знања и вештина као и развијање когнитивних процеса. Подгрупа едукативних радионица су такозване психолошке радионице чији су садржаји усмерени на развој личности, изражавања емоција, социјалне комуникације и сл.
У едукативним радионицама активности су усмерене на решавање неког проблема који може бити когнитивне, социјалне или емоционалне природе. Од учесника се захтева да уоче и дефинишу неки проблем, анализирају и промишљају о решењима, дискутују, известе о резултатима свог рад и сл. Као што се види учесници су увек у активној позицији.
2. Структура радионице
Свака радионица мора да има унапред пажљиво припремљен сценарио (структура радионице) у којем су назначени:
· јасно дефинисан циљ
· логички распоређене активности кроз које се обрађује тема радионице са временским трајањем сваке од њих и описом шта раде учесници, а шта водитељ,
· јасне и прецизне инструкције или захтеве које водитељ поставља учесницима,
· потребни материјали за рад учесника и водитеља.

Нека од важних правила рада у радионици
Пошто је радионица облик групног рада нужно је успоставити заједничка правила како би рад био успешан:
· учесници говоре по договореном редоследу како би свако имао шансу да буде саслушан,
· док један учесник говори остали му не упадају у реч и не причају са осталима,
· свако има право да изнесе своје мишљење, без обзира колико је различито од осталих,
· у радионици нема посматрача, сви учествују,
· учесници седе у кругу кад год размењују мишљења, дискутују о нечему или се договарају- на тај начин су сви једнаки и позвани на заједничко учешће.

3. Понашање водитеља у радионици
Водитељ својим понашањем и начином опхођења са учесницима утиче на исход целог процеса радионице. Он није главна и истакнута „фигура“ радионице већ особа која повезује све процесе и искуства која се у радионици појаве и води рачуна да:
· једнако буду прихваћена сва изнесена искуства учесника без обзира да ли се водитељ са њима слаже или не,
· подстиче комуникацију са и међу учесницима што се најбоље чини питањима отвореног типа,
· уважава другачија мишљења и увек пита има ли неко другачије мишљење у групи,
· уобличава кључна сазнања добијена у радионици.

Веома важно:
Пошто је радионица место активног учења и трагања за решењем , код учесника (посебно деце) се често могу јавити осећање чуђења, збуњености, сумњичавости или усхићења због изненадног открића. Ова осећања су знак озбиљног бављења проблемом и критичког промишљања о њему. Оваква осећања треба препознати и уважаити, јер показују водитељу да је он ангажовао и покреунуо учеснике да иду путем до постављеног циља радионице.

Аутор текста Мирсада Топаловић

Фотографије: Споменка Сенка Кочиш

Advertisements
 
Оставите коментар

Објављено од стране на 31/08/2014 in Uncategorized

 

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

 
%d bloggers like this: